onsdag 13. juli 2011

Drømmefisken!!

Lørdagens fisketur der Kim satte pers var en fantastisk opplevelse å være med på. Selv mistet jeg to kveiter på den turen, og heller ikke fiskekompis Simon hadde hellet med seg. Vi var glade på Kims vegne, men følte vel begge at vi hadde noe å revansjere etter null fisk i båten...

Så sent mandag kveld kjørte vi utover til Kvaløyvågen og satte ut Simons båt. Planen var å fiske gjennom hele natta og gå på land rundt kl. 12 neste dag etter full flo. Jeg hadde laga en klar plan over hvor og når vi skulle fiske. Vi flyttet oss mye rundt og prøvde mange plasser, både innaskjærs og utaskjærs. Innaskjærs var det vindstille og gode forhold. Lengst ut i havet var det tildels litt røff sjø. Det var svært stille på fiskefronten hele natta og jeg hadde bare én kontakt med kveite. På morgenkvisten begynte vi å fiske oss tilbake. Klokka var nesten 08.30 og jeg stoppet båten over et større grunnområde. Til nå hadde vi fisket for det meste veldig grunt, men vi bestemte oss for å prøve litt dypere. Jeg hadde fisket med Royberjigg hele natta, men gikk nå over til en god gammel Storm BSD rigget med ekstra 3/0 Owner ST-66. Vi slapp ned på 40 meter og drev fint i 0,7 - 0.8 knop.

Plutselig fikk Simon et klart hugg, men fisken satt ikke. 10 sekunder etter kjente jeg et dunk i stanga. Så ble det tungt, etterfulgt av 4 harde rykk. Jeg skjønte med en gang at dette var storkveite.

Fisken gjør noen kortere utras, men vandrer for det meste forholdsvis rolig langs bunnen. Jeg prøver å løfte, men kjenner massiv tyngde, og er ikke i nærheten av å løfte fisken fra bunn. Den står bare og stanger og er helt ulik alle andre kveiter jeg har fått hva gjelder vekt. Gamlepersen på 52 kg kjennes lett ut i forhold til dette og det eneste jeg klarer å rope til Simon er: "it's huge!"



Alle foto: Simon Bower.

Fisken fortsatte å stange langs med bunnen, med uforutsigbare rykk og slag. Jeg bestemmer meg for å sette maksimalt press for å se hva jeg klarer. Nå får Antaresen og Androsen virkelig prøvd seg mot enorme krefter. Jeg gir alt jeg har og presser stanga til bristepunktet og sakte men sikkert begynner fisken å sige opp fra bunnen.



Etter vel 15 minutter kommer kveita opp til overflata. Fisken legger seg ganske flatt med den mørke sida opp og jeg får rett og slett sjokk. Fisken er sykt stor.



Jeg blir nesten skremt og småskjelven. Hva skal vi gjøre nå? Slippe den ut igjen? Vi ser imidlertid at jiggen sitter dypt nede i svelget og bestemmer oss derfor for at catch & release er utelukket. Men hvordan skal vi få opp fisken? Utfallet her er høyst usikkert, det kan i verste fall bli en farlig situasjon da fisken kan ha mye krefter igjen. Vi holder fortommen i et par minutter mens vi diskuterer hva vi skal gjøre og venter på at fisken eventuelt skal rase ned igjen. Det gjør den ikke og vi bestemmer oss for å sette krok.

Jeg gir stanga til Simon og bøyer meg ned. Jeg tror aldri jeg har vært så nervøs før, men jeg lykkes med å sette kveitkroken gjennom underkjeven. Da bryter ******* løs. Kveita slår og kaster på seg og har enorme krefter igjen. Jeg blir kastet fram og tilbake, men holder meg i båten. Jeg har surret tauet rundt handa, og det verker i handa, men jeg har ikke annet valgt enn å bruke det jeg har av krefter på å holde igjen fisken. Etter 2-3 minutter roer den seg omsider et øyeblikk, og Simon får bløgget den. Han finner også frem en ny kveitekrok i størrelse XXL og setter den gjennom overkjeven. Så holder vi bare fast det vi klarer. Kveita fortsetter å slå innimellom, men etter 15 minutter er det rolig. Simon mener vi skal dra fisken inn i båten, men jeg kan ikke skjønne at bare vi to skal kunne klare det. Simon er imidlertid over 2 meter høy og ursterk. Vi begynner å løfte og får hodet opp. Jeg ligger nesten flatt med ryggen i båten med hele kroppsvekta og sakte glir fisken over rekka og er ombord.

Fisken er massiv og dekker hele framdelen av den lille båten. Den er så lang at den ligger bøyd opp mot rekka og nesten over rekka. Det er dermed vanskelig å få målt den skikkelig.
Vi fisker et par timer til i håp om at Simon skal få kveite, men lykkes ikke med det. På land får vi heist opp fisken for et par poseringsbilder:



3 kommentarer: