lørdag 19. mars 2016

Ny seipers!

6. februar var det klart for en ny tur med Ørjan. En kjenning av han, Geir, var også med. Værmeldinga var litt uggen med mulighet for økning til sørøstlig sterk kuling på ettermiddagen, så vi vurderte lenge å avlyse, men bestemte oss likevel for å dra ut. Og ute i Sørfjorden var det stille og rolig, her er Ørjans flotte båt:


På Sjøtun Brygge traff vi Chas, som også skulle ut med gjester i dag, opprinnelig. Imidlertid ringte gjestene og avlyste og siden Chas var gira bestemte vi oss for å dra på tur med han i storbåten "Lady Elsie" i stedet. Noe som skulle vise seg å ikke være et dumt valg.

Det blåste kuling inne i fjorden, men utenfor Tussøya var det noe roligere. Chas bestemte første plassen og vi fikk raskt noen store torsker. Så gikk det på noe svært hos meg. Fisken gjorde noen kjappe utras før den sto og stanget mer eller mindre hele veien opp. Jeg hadde egentlig sett for meg en torsk på 20-25 kg, så da en gigantisk sei dukket opp i overflata ble jeg overrasket. Seien hadde tatt på en 400 grams Grønn sølvpilk. Jeg dro fisken over rekka og jublet litt for meg selv.


Å perse på sei var et av årets store mål, men at jeg skulle klare det i februar hadde jeg aldri trodd. Fisken veide 17,1 kg og var smellfeit. Den hadde 5 fullvoksne sild + mange små sild i magen. Tydelig at de mesket seg med de store mengdene mat som var i området.

At vi som vanlig så mye stor knølhval og spekkhoggere rundt båten får vel nevnes i en bisetning.
Takk for turen til Chas, Ørjan og Geir.

Fiskeåret 2016 har startet bra!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar