mandag 9. mai 2011

Lauklines 08.05 - morsomt fiske med lett utstyr

Jeg, Kim og Truls tok turen ut til Lauklines denne helga. Værmeldinga for søndag var lovende, og utover morran minket vinden mer og mer. Kl. 10.30 hadde Marcus gjort unna en del jobb og vi satte oss alle 4 i båten og kurset mot yttersia. Planen for dagen var å gå til det spennende og nokså uprøvde "Krødersundet" for å se hva fisket ville gi. Vi hadde med oss nytt og lett utstyr som skulle prøves ut.



Etter en stund er vi framme i sundet og legger oss til for et drift tett atmed land, på ca. 15 meters dyp. Her driver vi fint i opptil 1,5 knop. Vi ser store stimer med sild og tobis på loddet og tenker at her må det være annen fisk også. Vi får raskt bekreftet at torsken er på plass, og den ser ut til å kose seg med store mengder åte.

Vi fisker med litt forskjellig; Truls starter med en hel lodde agnet på et lite blyhode. Marcus og jeg slipper ut hver vår lille jigg, jeg satser på en selvlysende Sandeel med en minishad som opphenger. Kim tester bunnmeite.

Det er ingen tvil om at torsken er på hugget. Marcus sveiver opp en av disse i full fart. Torsken er omlag 1 meter under båten da vi får oss et sjokk: "kolla, kolla, kolla!" roper Marcus og vi ser en ordentlig bordplate av en kveite som siger etter torsken og nærmest ruller seg i overflata. Marcus frigjør torsken fra jiggen så fort han klarer, for å slippe den ned til kveita, men fisken gjør et par slag og dykker til bunns igjen. Majestetisk.. ingen av oss andre hadde dessverre agnet i nærheten akkurat da.

Vi fisker videre og Truls tar av lodda og setter på en liten jigg med fin bevegelse. Han slipper til bunns og da smeller det. Truls fisker med Shimano Speedmaster 6-12 lbs og det blir en fin kamp på det lette utstyret. Han kjører fisken meget forsiktig ettersom fortommen bare er 0.50 mm... Ingen tvil om at det er kveite, og vi lurer på om den kan være stor da utrasene er rolige og seige.



Etter en stund kommer kveita sigende opp igjennom vannet og vi kan konstatere at dette vil bli en solid forbedring av persen til Truls, om vi klarer å berge den. Og Marcus setter kroken fint og drar fisken over rekka.

Truls er knallfornøyd og må ta på den nye "fighting-parasollen":







Og et siste bilde. Kveita måles og veies til 131,5 cm og 28,5 kg. Gratulerer med ny pers Truls! En flott start på dagen, og vi har ikke fisket mer enn en liten halvtime.

Vi driver videre og jeg finner fram en Skogseidstikka Light. På den har jeg montert en Shimano Exage 2500 med 0.17 braid. Jeg erklærer litt spøkefullt at denne må da være ei fin kveitestang! Kim er litt skeptisk, men jeg vil prøve likevel og slipper ned en jigg... Vi har kommet ut på 60 meters dyp og jeg fisker aktivt i mellomvannet. Under oppsveiving 10 meter over bunnen er det bråstopp. Stanga kneler fullstendig, og så hyler det i den lille snella. 150 meter snøre rives av i rekordfart og jeg begynner å bli en smule bekymret når jeg ser at snella begynner å tømmes for braid. Jeg ber Marcus kjøre etter fisken, og håper for all del at den ikke setter kursen mot ei høle på 120 meter som er like i nærheten. I såfall ligger jeg tynt an..



Det blir en heftig fight og vi gjør det vi kan for å holde båten over fisken til enhver tid. Jeg pumper den sakte opp, og stiller bremsen så hardt jeg tør. Men innimellom bestemmer fisken seg for å gå, og da flerres snøre av snella på sekunder.



Når vi ser at fisken nærmer seg, ser vi at det ikke er snakk om en stor kveite, så jeg bestemmer meg for catch & release. Men et par bilder blir det tid til:





Kveita er med sine 8,5 kg ikke så stor. Men den var litt av en muskelbunt som ga jernet! Må nok være det råeste jeg har opplevd på så lett utstyr.



Vi forlater nå "Krødersundet" og setter kursen mot "Eitranklakken". Her får jeg ei fin sandflyndre på 40 cm og 700 gram, som også er ny bestenotering for arten.



I utgangspunktet ser vi ingenting på loddet på denne plassen. Etterhvert kommer det inn mer og mer torsk.





og så enda mer:



I dette området har jeg aldri opplevd så mye torsk før. Hele vannsøyla kokte av fisk. Vi hadde med oss vannkikkerten og da vi kikket i den så vi enorme stimer torsk like under båten. Som å være på Polaria:) Vi senket jiggene 1-2 meter under båten og torsk opp til 10 kg jaget om å være først å ta jiggen. Man kunne velge og vrake hvilken torsk man ville ha. Ganske heftig med kikkfiske etter torsk.







Torskene var sprengfeite og spydde ut mengder med sild og tobis. Tydelig at de lever livets glade dager for tida

Da vi etterhvert ble lei av torskefisket bestemte vi oss for å gå mot det skumle "F-snerksundet". Her la vi oss til på ca. 20 meters dyp. Det skulle vise seg å være nesten ingen drift, så Marcus begynte å kaste med jigg. Snart kunne kan dra opp en liten kveite på ca. 5 kg som ble kroket av i vannet. Jeg og Truls fikk på kort tid to små kveiter til. I tillegg hadde vi en mengde kontakter. Sundet er fullt av kveite! Dog forholdsvis små i størrelse.



Vi satser litt på pillemeite og får en del sandflyndrer og en minikveite. Kim surrer på en cocktail av blåskjell, reke og gulp og slipper ned. Det napper ganske fort. Den karakteristiske flyndredirringen går over til mer tyngde.

På kort tid får han to fine rødspetter.



1420 gram.



Flott fisk på 1580 gram



Et bilde til

Fisken kan jo som kjent bli ekstra stor om man holder den fram...



Det har vært en flott dag på havet og vi kjører inn til Lauklines.



Rett etter at vi har kommet inn begynner det å regne og blåse voldsomt. God timing der altså.
Ellers verdt å nevne at magesekken til Truls sin kveite var full av småkrabber.

Fin dag på havet med godt vær, perser og ellers mye action.

2 kommentarer:

  1. Grattis med spennende og variert fiske. Arti å se nye metoder etter kveita !! Vet ikke om jeg hadde våget å slippe ned med den tannpirker´n...

    SvarSlett
  2. takk for det:) ja, grenser er vel til for å brytes. må dog innrømme at det nok hadde blitt tøft om ei 50-kilos tok samme jiggen. Mulig snella/stanga hadde klart det, men er jo en risk for at snella tømmes for braid..
    Kan hende jeg anser dette som et prøveprosjekt, et vellykket sådan :) neste forsøkskanin får vel bli storseien til sommeren..

    SvarSlett