lørdag 5. oktober 2013

Frøya dag 1 - nye arter, perser og specimenfisk

Torsdag var det klart for første fiskedag med Frederic. Kursen ble straks satt mot lysingplassene.



                                                    
    Lysingagnet.                         

    Ingemar og Truls, dvs. 2/3-deler av Team Gadus

Vi fisket med paternostertakkel agnet med makrell - og seiflappere, samt et slep med mindre kroker til mulige bifangster. Ingemar var førstemann til å få fisk. Det var ikke tunge saken, så vi var litt usikre på om det var lysing. Da fisken kom sigende opp så vi bare noe enormt stort og flatt. Vi fikk temmelig sjokk alle mann, en diger glassvar!


Glassvaren veide fantastiske 1850 gram. Det kvalifiserer til specimen og ny art for Ingemar. Litt av en debutfisk!!

Fristende som dette var fisket vi selvfølgelig videre på bunnen i håp om noe lignende. Og 25 minutter senere var det min tur å sikre en ny art.

   Glassvar på 580 gram. Litt mer normal størrelse dette.

Så var det tid for lysing. Jeg var førstemann i båten med kontakt og den kjentes ganske stor ut også. Nå hadde jeg aldri fått lysing før så jeg hadde lite sammenligningsgrunnlag, men den ga en grei fight på en 6-12 lbs Speedmaster-stang.

 
Min første lysing var en pen fisk på 7750 gram. 2 nye arter på 25 minutters fiske. Dagen var allerede berget.

   Godt fornøyd med denne.

Det ble etterhvert lysing på alle i båten.

    Marcus


    Truls med sin første lysing

    Ingemar med sin første lysing

Så kjørte Kim på noe ekstra stort som hadde flere utras. Det viste seg å være to fisk.

    Ikke verst med kveite (ca. 6 kg) og stor lysing på samme slipp!

    Lysingen var solide 8 kg, specimen og ny pers for Kim.

Og det gode lysingfisket bare fortsatte:



    6,2 kg blir Truls' største for dagen

    Marcus med lysingkjeft. Pass fingrene for denne!

    Marcus med dagens nest største på 7,7 kg.

    Ny stor fisk på Kim, 7,55 kg. Er det hans år i år?

    Min nest største for dagen.

Jeg satset kun på glassvar mot slutten av dagen, og det ga meg en ny fisk.

    825 gram er min pers på glassvar.

    Mot slutten av dagen ble været helt strålende.

Og Ingemar avsluttet med sin fjerde glassvar for dagen..


Det var Truls som sto for kveldens gourmetmiddag, et innslag som vi videreførte fra Sørøyaturen.

Barbeque - og honningmarinerte nakkekoteletter av svin med råstekte poteter, pesto-bernaisesaus og en sopp/løksaus. Skikkelig "Grismat" med andre ord. Og meget godt.

   Någo attåt ble det også..

En utmerket start på oppholdet på Frøya.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar