fredag 26. august 2016

Fiskeopplevelser del 5/10 - Kloskate på Lauklines

Jeg har blitt utfordret av den dyktige sportsfiskeren og skribenten Endre Hopland til å poste fiskebilder i 10 dager av noen av mine beste eller mest minnerike fangster. Her er del 5/10. Kim-Eirik, Marcus og jeg dannet et lag sammen i 2009 kalt Team Sluk. I årene 2010, 2011 og 2012 satset vi målrettet på NM i Saltvannsfiske og lyktes med å bli Norgesmestere for lag alle 3 årene. For å ha god sjanse i konkurransen må man satse etter stor fisk av mange ulike arter. I nord blir det meste stort, også kloskatene. Kattfjorden og den såkalte Mudderbakken er en plass der kloskatene har en svært høy gjennomsnittsstørrelse og vi hadde mange målrettede turer etter den fisken i disse årene.


    Team Sluk på tur

    Utsikt fra Mudderbakken

Om man synes at kveite er vanskelig er det bare barnemat mot kloskatefiske. Det går mange timer og som regel dager mellom hver fisk og vi hadde mange blanketurer, men plutselig er de i bett og man får flere på kort tid. Den største vi tok var Marcus' norgesrekord på 1792 gram. Min tyngste kloskate veide 1610 gram fordelt på 56,5 centimeter. De siste årene har vi satset på annet fiske, men det var utvilsomt noe spesielt med disse Lauklinesekspedisjonene i Marcus' bakgård.

    Min største kloskate veide 1610 gram

    Catch and release om alltid

    Nok en stemningsfull kveld på Lauklines.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar