søndag 20. oktober 2013

Recap August

August var en fin måned værmessig og det ble endel fiskedager. Noen av dem var i ferskvann hvor det ble noen greie sjøørreter. Fiska i ei elv med noen fine kulper og så flere laks, men ingen av dem ville ta.

Var også et par turer på fjellet etter ørret.

Jeg og Kim satsa på micromeite fra Lauklines med kroker ned til st. 26. Kutlingene prøvde vi ikke så mye etter, men det ble nye arter i form av dvergulke og tangsprell.

Dvergulke

Tangsprell

Tangsprellene fikk vi 6-7 stykker av, ingen ble veid, men alle var mellom 20 og 30 cm lange. I tillegg mista jeg en "gigant" av en tangsprell i overflata som må ha vært rundt 40 cm lang. Det var først da vi kom hjem og sjekket norgesrekordlista at vi så at gjeldende rekord bare er på 21 cm... så neste år går vi for ny norgesrekord.

Det ble skrubbe på Kim.

Kim, Truls og jeg hadde en kveitetur i begynnelsen av august i fint vær. Dessverre var kveitefisket tregt på grunna i denne perioden, men Kim landa en fisk på 16,5 kg, så helt bomtur ble det ikke.

I midten av august dro Ingemar og jeg på langtur sørover. Det var fantastisk vær da vi forlot Kvaløyvågen, det blir ikke mye bedre enn dette:

Det var nydelig ute på havet også.

Ettersom kveitefisket hadde vært tregt på grunna i det siste bestemte vi oss for å satse dypt denne dagen. Vi plukket opp noen agnsei på en grunntopp før vi la oss til på et platå med dyp fra 60-90 meter. Her hadde jeg aldri fisket før, men området ser spennende ut på sjøkartet. Og vi skulle få en "flying start" på den nye plassen. Etter nøyaktig 60 sekunders fiske på 75 meters dyp nappet det kraftig hos Ingemar. Han gjorde tilslag og kveitefighten var i gang.

Det ble en morsom fight der kveita dro flere ganger ned mot bunn på 75 meter.

Kveita veide 29 kg og var Ingemars nest største for året. En glimrende start på dagen.

Vi fisket videre i området. På andre drift drev vi mot en topp på 40 meter og i kanten gikk det på ei ny kveite hos Ingemar. Denne kjentes også fin ut, men han mistet den etter kort tid. På tredje drift fikk jeg en kveite like over mål. Denne fikk gå ut igjen.

På fjerde drift over platået fikk vi ingen kveiter, men hadde flere hugg som kan ha vært "rette tøtta".
Etter dette valgte vi å satse på annet fiske resten av dagen. Planen var nemlig også å teste etter storsei, hvitting og rødspette. Hadde vi ligget lenger etter kveite hadde vi sikkert fått flere, forholdene var gode denne dagen.

Vi fant ikke storsei, men fikk noen eksemplarer rundt 4 kg. Derfor gikk vi videre til hvittingplassen. Eller dvs., dette var også en ny plass som jeg hadde sett meg ut på sjøkartet. Her kjørte vi drifter mellom 90 og 120 meters dyp og hvittingene var definitivt på hugget. Vi fikk mange med et ganske høyt snitt på ca. 1,5 kg.

Mine to største var begge over gamlepersen:

1,85 kg

2,15 kg og 67 cm lang. Specimen og ny pers. Denne var kun 3 cm kortere enn gjeldende norgesrekord og hvittingene var heller ikke i topp kondisjon, så jeg tror det er fullt mulig å få fisk over 2,5 og kanskje også over 3 kg. Jeg skal tilbake når det er gytetid..

Dagen ble avsluttet med et knippe rødspetter.

Kveldsstemning. Savner sommeren allerede..

Flotte naturopplevelser og solnedganger var det ellers mange av i august.