søndag 20. februar 2011

Isfiske - stortorsk mistet, men årets første flate..

Det har blitt altfor lite fiske i år, så med god værmelding bestemte jeg meg for å ta en tur til Ramfjorden med brodern i dag. I det siste har det lagt seg ny is et stykke ut. Bestemte meg for å teste nyisen for å se om den var noe tess. Og den var ca. 13-14 cm tykk, helt fin. Nesten så langt ut at man er på selve "Storgrunnen". Greit å kunne fiske på litt bedre plasser enn det som har vært mulig hittil. Litt mere kulde og mindre vind framover, så kanskje det snart er mulig å teste steinbitplassen.

Jeg startet med å rigge klar to kloskatestenger, mens jeg hadde to andre til mer variert fiske. Brodern fikk kjapt på en fin torsk, anslått 6-7 kg, som slapp på vei opp. Deretter fikk han denne:





Ca. 5 kg, fin matfisk, innsigstorsk virker det som. Fryseren min har vist seg å være ganske tom, så absolutt greit med litt mat.

Så får han på noe alvorlig stort. Jeg står og pumper opp en torsk litt lenger bort, så jeg får ikke hjulpet han med en gang. Men fisken er stor og tung og han har ikke kontroll over den mens den tar tunge utras utover. Etter å ha fått inn noen meter slipper fisken idet den tar to tunge rykk. Surt...

Har tidligere fått stor fisk på Ramfjorden, og utfra oppførselen å dømme var denne helt sikkert over 10 kg, kanskje nærmere 15.

Det er bra med liv og det napper jevnt hos oss begge. Det piper mistenkelig et par ganger fra nappvarsleren, noe som kan ha vært skatenapp. Har ei skatestang uten alarm, så går bort til den for å sjekke. Gjør et lite tilslag og det er tydelig noe i enden. Opp kommer årets første kloskate:)



45 cm / 760 gram. Ikke stor, men omtrent snittstørrelse i Ramfjorden.



Obligatorisk knebeskytter

Får senere en grei torsk på 4,5 kg som sparker overraskende bra ifra seg.

Oppsummert:
Torsk ca. 5 kg
Torsk 4,5 kg
(mistet stortorsk)
Kloskate 760 gram
En del torsk fra 1 til 3 kg.



En fin dag på isen i bare et par minusgrader og vindstille.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar