søndag 11. desember 2011

Nærkontakt med hval og sildebonanza!


De siste turene vi har vært ute har vi lagt merke til at det har vært mye åte i områdene vi har fiska, og fiskene vi har fått har vært sprengfulle med sild. Det sies at det er svært mange digre hvaler nært kysten som jager silda helt opp i fjæresteinene og dette fikk jeg og Ingemar tydelig erfare på forrige tur (noe jeg glemte å nevne i forrige turrapport). Vi hadde akkurat sakket ned farta på båten for å prøve en siste plass etter kveita før vi skulle gå på land. Et par meter til høyre for meg registrerer jeg noe hvitt og frådende og sjøen piskes plutselig opp i lufta. Jeg tenker forferdet: et skjær her?! Det står det ingenting om på sjøkartet. Straks etterpå ser jeg en enorm mørk rygg som glir oppe i overflata og jeg lurer på hva jeg egentlig ser. Jeg får ikke tid å tenke mer over saken før en diger mørk spord reiser seg og står 4-5 meter opp i lufta, nå ti meter bak båten, før den forsvinner i et dypdykk. En heftig opplevelse og det var nyss før jeg kjørte på det vi tror var en 15-20 meter lang knølhval... Dessverre hadde jeg ikke kamera tilgjengelig og hvalen kom ikke opp igjen.

Iallefall, et innsig med stor og fin sild passet bra med poengjakt i NM i Saltvannsfiske, så lørdag morgen kurset vi mot yttersia for å se om silda var på plass. Vi la oss rundt en topp på 40 meter og lot oss drive. Ingen tvil om at det var sild i området.


Kim med sild av fin størrelse.


Marcus med trippeldrag.


Det er ikke mye dagslys nå, men nok til å fiske! Hadde man gått for stor torsk, sei og kveite, så hadde det nok også vært fine muligheter for det. På heklene fikk vi jevnlig på mye større fisk, som sleit av minikrokene..


Det ble masse herlig julemat!


Tro om Kim er sulten på sild? :)

Det ble nye perser på alle tre. Min nye er på 429 gram / 36 cm:


Marcus' nye pers ble også dagens største:


505 gram / 38,5 cm. Han fikk, ikke overraskende, også klart flest specimenfisk..


Kim med fisk på 460 gram / 38 cm.


Fin samling med specimenfisk.


Julesilda er sikret :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar