lørdag 12. mai 2012

Jakten på en Specimensteinbit

Denne uka tok Kim, Marcus og jeg to ettermiddagsturer. Målet var å få en steinbit over 10 kg, en såkalt specimen. Det nærmer seg rette tida nå. Jeg og Simon hadde fått brukbart med fisk to dager tidligere, inkludert nevnte gromspette. Men med mindre vind og strøm hadde vi enda bedre tro denne gangen.

DAG 1

Kim og Marcus er klar til nye dyster.

Kim hadde bestemt seg for å kjøre ukonvensjonelt denne gangen. Scary Jerry måtte jo bare være en bra jigg til steinbit mente han. Og det også uten agn eller ekstra rigkrok. Som sagt så gjort. Jiggen ble senket til bunns, og på rundt 30 meters dyp gikk det på en bra fisk. Solid tyngde og typiske steinbitslag. Da den kom sigende opp så vi at det var en diger steinbit. Jeg håvet den greit og Kim slapp jubelen løs.

Nydelig steinbit, feit og fin. 11 kg, specimen og ny pers på Kim! Og da vet vi det også, Scary Jerry i steinbitfarger fungerer på steinbit! ;)

Ett bilde til av go'fisken:

Jeg kjørte som vanlig med søkke, slep og sild, og fikk litt senere en fin fisk:

9,05 kg. Drøye 200 grams forbedring av min gamle pers.

Marcus' største ble 6,8 kg denne dagen. Vi fikk totalt 7 fisk, med et snitt på 7,5 kg. Ganske bra det:)

Litt kos og klem på vei til land. Kim hadde forresten bursdag denne dagen. Kan vel ikke si annet enn at en 11 kilos specimensteinbit må være en perfekt bursdagsgave. Gratulerer :=)

DAG 2

Nydelig vær og sol, enda bedre enn dagen før.

Kim fortsatte i samme stim og fikk den første go'fisken:

8,1 kg.

Jeg kjørte med en oransje stormjigg denne dagen. Eller er den egentlig i fargen "Rød paprika"? Ikke godt å si. Det som i hvertfall er sikkert er at det er en kontrafarge.. Og agnet med sildestrimler ble den for fristende for en stor steinbit:

Ikke helt enkelt å få tatt gode bilder med en stor steinbit som vrir og kaster på seg i alle retninger..

Men det går da på et vis. 9 kg og nærmest tangering av gårsdagens pers. Fornøyd med det.

Jeg har foreløpig nok steinbit i fryseren, så denne fikk gå tilbake:

Steinbiten tåler fint gjenutsetting. Viktig å ikke fiske mer enn man har behov for.

Takk til Ingemar for lånet av båten. Får se for egen del om årets mål om 10+ går i oppfyllelse eller ikke. Har ikke tenkt å gi meg enda...

1. Fin måde at fejre sin fødselsdag, Kim, stort tillykke, og velkommen i specimen-klubben :-). Tror ikke det varer længe føre i andre bliver nye medlemmer i den klub :-).

2. vi får se..
    glemte forresten å nevne at Kim & Marcus allerede er med i specimenklubben, de fikk på 10,5 og 10,9 kg i fjor. Men det drøyer litt for meg.

3. 10,5, 10,9 og 11,0 er veldig fine fisk. Som du går målrettet efter dem, tror jeg at du om kort tid overhaler os alle med et prægtigt eksemplar på 12+ :-).

Vi må se hvad vi kan bigrage med om et par uger.

4. Drøye rockbites! Gratz me spekimen og den til Kim va så sinnsykt grov ut. Scary Jerry e ein vinner til steinbiten, bare spør vår Dr.SmS

Bra rapport Øyvind, glede meg til å komme oppover i august :D

5. Herlig rapport fra steinbitfiske. Gratulere til onkelsmerte både med bursdag og specimen. er ikke overrasket over at steinbiten tar jig. Har hatt stor suksess med Storm GT 264g. Fikk faktisk steinbit på denne jigen som ikke var fast i kroken, men nektet rett og slett og slippe taket før den var med båten.

6. Grattis til Kim med bursdag og svæær steinbit! Lønner seg å høre på søringer altså, <3 Scary Jerry!